Khamis, 5 Februari 2009

KAEDAH TERNAKAN KELI



CARA TERNAKAN KELI YANG MENJIMATKAN MASA, JIMAT TENAGA DAN JIMAT KOS.





Penyediaan Kolam:

  1. Masukkan air 7 inci
  2. Masukkan makanan organikmengikut kuantiti keli ( 2000 keli=1 beg/5kg makanan organik)
  3. Masukkan keladi bunting 1/2 dari permukaan air kolam
  4. Masukkan pokok kangkung air 1/4 dari permukaan air
  5. Biarkan selama 3 hari
  6. Masukkan anak keli bersaiz 3 inci
  7. Selepas 1 bulan tambah air jika berkurangan
  8. Tunggu sehingga boleh dijual ( lebih kurang 3 bulan)

MAKANAN ORGANIK IKAN KELI



Bagi sesiapa yang berminat dalam projek pelihara ikan keli, sekarang nie dah ada satu kaedah yang lagi menguntungkan dan menjimatkan kos. Kalau dulu kena habiskan duit ratusan ringgit untuk satu kolam bagi membeli palet/ dedak ikan, selain itu ada juga yang bersusah payah merebus perut ayam untuk diberi kepada ternakan ikan keli.

Sekarang ni, semua susah payah tu sudah jadi kenangan buat anda semua. Kenapa? Sebabnya, dengan menggunakan makanan organik ni, anda tidak perlu lagi menukar air kolam, tidak perlu habis duit membeli palet ikan setiap bulan sementara menunngu ikan dipasarkan dan hasil yang diperolehi lebih baik dan bermutu berbanding sebelum ini. Selain itu, air kolam juga bersih dan tidak berbau. Makanan Organik ni dijual dengan harga RM90 bagi satu beg 5kg dan memadai untuk 2000 ekor ikan keli dari bulan pertama hinggalah bulan ke-3 atau sehingga dipasarkan.

Walaubagaimana pun, 1/2 daripada permukaan kolam perlu di isi dengan poko keladi bunting dan di bahagian dasar kolamperlu diisi dengan tanah sedalam 3 inci. Selain tu, perlu juga di tambah pokok kankung air 1/4 dari permukaan air kolam sebelum dimasukkan benih-benih ikan keli.

Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan Makanan Organik bolehlah hubungi saya di talian: 013-9959781 terutamanya untuk pengusaha di kawasan pantai timur. Penghantaran melalui pos juga dibuat dan dikenakan charge RM15 sebagai kos penghantaran.

Pihak kami juga ada menyediakan kursus kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahu dengan lebih lanjut tentang teknik Penyediaan Kolam serta Teknik Matikan Kolam bagi yang menggunakan kolam simen.

Selasa, 13 Januari 2009

HASIL CENDAWAN


Nah...nie rupa bahagian dalam rumah cendawan. Cahaya yang masuk perlu kurangdari 60%.Bebas dari serangga perosak serta mempunyai rak-rak yang sesuai untuk menyusun bongkah-bongkah cendawan.Rak nie telah di basmi kuman sebelum bongkah cendawan dibawa masuk. Bagi menjimatkan kos, anda boleh juga gunakan bangsal kereta dan dilitupi dengan jaring hitam di sekelilingnya. Bongkah-bongkah nie masih belum penuh sebab pembekal belum dapat siapkan semua beg mediumyang kami pohon. Untuk makluman,bongkah cendawan perlu ditempah 1 bulan lebih awal dari tarikh diperlukan. Nampaknya kita orang nie dah tempah lewat, itu yang menyebabkan rak masih kosong. tapi yang penting, bongkah-bongkah nie dah mula mengeluarkan hasil. Harga pasaran RM5 untuk peruncit/ pasar dan Rm6-RM7 sekilo jika pengguna beli dalambentuk kilogram.

PERUSAHAAN CENDAWAN DI BESUT

Nie bangsal kulat/ rumah cendawan yang pertama. Size tak besar, cuma 22' x 20' je, muat lebih dari 5000 bag medium cendawan tiram kelabu. Rumah nie dapat melindung cendawan dari panas terik dan hujan.

Kos dikeluarkan untuk membina sebuah bangsal dalam RM3500. Benih cendawan boleh diperolehi daripada mana-mana pembekal. Rasanya timur, selatan dan utara semua ada jual benih atau bongkah cendawan. Harga untuk satu botol benih cendawan lebih kurang RM2.50 dan harga satu bongkah yang telah siap disuntik adalah RM1.50.

Kepada sesiapa yang berminat untuk memulakan perusahaan cendawan nie bolehlah menghadiri kursus kaedah penanaman cendawan. Kalau kursus dengan jabatan pertanian, kena mohon lah dan bergantung pada jadual. Tapi,ada ramai pengusaha yang menawarkan kursus sebegini, Kos kursus sehari lebih kurang RM250. Tapi buat apa nak habiskan duit sampai RM250 untuk kursus sehari. Dengan ebook Kaedah Penanaman Cendawan yang cuma RM17 je, saya berjaya menghasilkan sebuah rumah cendawan serta telah mengeluarkan hasil.

Rabu, 7 Januari 2009

Panduan penanaman cendawan






klik link di bawah: http://affiliate.miela-a.com?a_aid=f1b3e414

Jumaat, 21 November 2008

PROJEK TANAMAN SERAI

Sekarang nie dah dua bulan lebih usia tanaman serai tapi, maaflah...gambar serai terbaru takde dalam koleksi. Sibuk sejak akhir-akhir nie, tak sempat nak save dalam PC. Gambar kat sebelah tanah yang baru dibersihkan tapi tak sampai 1/4 yang dah siap... Peringkat awal, proses pembersihan tanah tak berapa cantik. Tapi tanah tak berapa cantik, walau macam mana pun terpaksa tanam sebab waktu tu anak benih serai dah beli untuk 2 ekar. Tak tanam terus nanti layu pulak. Dah lah tu mula projek pulak di awal bulan puasa... tuhan saja yang tahu betapa penatnya. Betul-betul kena ujian dan dugaan puasa tahun nie.


Rasanya, gambar serai sebelah kiri nie sewaktu berusia 2 minggu lebih. Tengoklah...dengan ranting-ranting kayu pun tak sempat bersihkan. Penat sangat. Upah orang bulan puasa nie bukannya ada orang yang sanggup. tapi, alhamdulillah..setakay nie semua pokok serai tumbuh elok. Tapi, ada juga sesetengah yang hidup sebatang anak pokok je. Mungkin sebab lama sangat kita orang nak habiskan tanaman seluas 2 ekar nie, ada sebahagian anak benih serai dah mati. Tapi, nasib baik syarikat yang jual anak benih serai tu dah buat gantian.

Lebih kurang sebulan lepas tu, kita orang dah mula membaja pokok-pokok serai. Tanah pulak keras, maklumlah...membajaknya tidak. Semua nak ekspress dan jimat kos.

Sekarang nie dah masuk 2 bulan lebih. Membaja pun dah masuk kali ke dua. Hai, penat betul. Hari tu kita orang order lagi untuk 1 ekar. Baru je habis tanam, tapi tak tengok lagi macam mana perkembangan anak pokok serai hasil tanaman peladang jaya Kg. Dabong agaknya. Kita orang tak sempat balik kampung 2-3 minggu lepas, sebab projek tanaman cendawan pun baru nak mula, tapi masih sangkut-sangkut. Nampak gaya projek cendawan pun kena kerap pantau baru lah projek jalan.

Ahad, 9 November 2008

Kenangan

Nie gambar my family masa bercuti kat Kuala Terengganu...



ermm... la nie dah nak masuk anak ke empat, rezeki dan amanat kurniaan Allah S.W.T..... Rezeki yang Allah bagi sememang dah cukup untuk kami sekeluarga... tapi kadang-kadang entah kenapa hati ini rasa belum puas melakukan pekerjaan yang sama setiap hari. Rasa ingin mencari sesuatu yang berlainan dari bidang tugas kami. Lagipun... rezeki di bumi Allah ini cukup luas untuk diterokai... Berbakti kepada tanah mendatangkan kepuasan dalam diri kita.


Allah S.W.T ada berfirman:

"Tolonglah dirimu untuk mengumpulkan rezeki, kerana sesungguhnya rezeki itu adalah dibahagikan; bersifat tamak adalah ditegah, bakhil adalah tercela dan kesenangan (nikmat) tidak akan kekal, berbuat baikberlebih-lebihan adalah kesialan, ajal adalah sudah ditentukan, yang benar juga sudah ditetapkan". (Hadis Qudsi)

Waktu berada di kota metropolitan dulu kami tak nampak budi yang boleh dicurahkan pada tanah. Maklumlah...tanah pun takde, super market adalah untuk kita orang pergi melupuskan wang ringgit tiap-tiap hujung bulan. Awal bulan dah kering... Balik kampung jauh, paling kurang kena ada RM5oo ke atas waktu tu. Sekarang nie dah 4 tahun kita orang berpindah, jauh dari kesibukan kota. Kerja pun tak pening sangat. Nak uruskan anak-anak pergi sekolah atau nursery pun senang.

Alhamdulillah, tak sampai setahun kat sini macam-macam rezeki yang Allah Kurniakan. Kami dah beli rumah, tempat untuk kami sekeluarga berlindung. Tanah pun ada juga beberapa lot. Bolehlah diusahakan dengan projek-projek pertanian. Macam-macam dah projek yang ada dalam perancangan kita orang nie, cumanya baru di peringkat perlaksanaan je. Ditambah lagi dengan laungan Pak Lah untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dari segi pertanian, termasuklah projek ECER di bahagian pantai timur. Ye lah, jiran sebelah negara kita, Thailand dah lama berada jauh di hadapan dari segi pertanian. Kita baru nak mengorak langkah... Kita masyarakat melayu nie,tengok orang lain maju bila melakukan sesuatu baru lah nak kita nak laksanakan, termasuklah kita orang nie.

Projek yang sedang kami usahakan sekarang nie adalah projek tanaman serai hijau/ paha ayam, cendawan tiram kelabu dan getah. Cuma projek serai je yang tengah menunggu produk pengeluaran. Lain-lain masih di peringkat pelaksanaan. Hai... susah juga nak memulakan sesuatu projek nie ye. Nak tunggu bersihkan tanah pun dah berapa lama.



video Nie gambar waktu along dengan angah masing-masing umur 4 dan 3 tahun.