Selasa, 13 Januari 2009

PERUSAHAAN CENDAWAN DI BESUT

Nie bangsal kulat/ rumah cendawan yang pertama. Size tak besar, cuma 22' x 20' je, muat lebih dari 5000 bag medium cendawan tiram kelabu. Rumah nie dapat melindung cendawan dari panas terik dan hujan.

Kos dikeluarkan untuk membina sebuah bangsal dalam RM3500. Benih cendawan boleh diperolehi daripada mana-mana pembekal. Rasanya timur, selatan dan utara semua ada jual benih atau bongkah cendawan. Harga untuk satu botol benih cendawan lebih kurang RM2.50 dan harga satu bongkah yang telah siap disuntik adalah RM1.50.

Kepada sesiapa yang berminat untuk memulakan perusahaan cendawan nie bolehlah menghadiri kursus kaedah penanaman cendawan. Kalau kursus dengan jabatan pertanian, kena mohon lah dan bergantung pada jadual. Tapi,ada ramai pengusaha yang menawarkan kursus sebegini, Kos kursus sehari lebih kurang RM250. Tapi buat apa nak habiskan duit sampai RM250 untuk kursus sehari. Dengan ebook Kaedah Penanaman Cendawan yang cuma RM17 je, saya berjaya menghasilkan sebuah rumah cendawan serta telah mengeluarkan hasil.

Tiada ulasan: